torstai 16. lokakuuta 2014

Vieraskynä - Kun diagnoosi muutti ajatusmaailman

Tällä kertaa vieraskynäpostauksessa 
haluan esitellä teille yhden ihanan positiivisista asiakkaistani,
jolla on diagnosoitu etenevä neurologinen sairaus.
Lukaisepa tästä motivaation lähdettä itsellesi!
Antoisia lukuhetkiä,

xxxxxx Anni xxxxxx



- Kuka olet ja mistä tulet? Kerro siis lyhyesti itsestäsi.

Olen Minna Hänninen, 31-vuotias pieksämäkeläinen. Arkea rytmittävät 3- ja 5-vuotiaat tytöt sekä työ palkka-asiantuntijana. Kovinkaan liikunnallinen en ole ollut ikinä. Noin 10 vuotta sitten innostuin opiskeluaikana käymään jumpissa ja body pumpissa ja salilla, mutta mitään selkeää tavoitetta ei ole ollut. 



Mutta jotta elämä ei olisi liian helppoa, minulla diagnosoitiin MS-tauti elokuussa 2007. Tämä pisti ajatusmaailman osittain uusiksi eli lasten syntymän jälkeen olen pyrkinyt keskittymään siihen, mikä on oikeasti tärkeintä eli perhe ja se, miten pystyn huolehtimaan perheestäni mahdollisimman pitkään.

- Mistä sait tietoa AL-Fitnessistä? Eli kuinka päädyit valmennukseen?

Etsin personal traineria Pieksämäen alueelta ja netistä löytyi kangasniemeläisen AL-Fitnessin sivut. Tutustuin Annin tietoihin ja kuviin ja ajattelin, että Anni voisi kokemuksensa perusteella olla minulle sopiva pt ja hänen avullaan voisin saavuttaa omat tavoitteeni. Itselläni ei ole niin paljon tietoa ja taitoa, että pystyisin kehittämään itseäni eteenpäin. Muutaman päivän mietinnän jälkeen laitoin Annille sähköpostia, jossa kerroin itsestäni, tavoitteistani ja haasteistani treenaamisen suhteen. Anni taisi vastata jo samana iltana :) 



- Mitä tavoitteita sinulla oli/on valmennuksella?


Olen aina ollut hoikka ja alipainoinenkin kokematta sitä suureksi ongelmaksi. Raskaudet tietysti nosti painoani kolmanneksella, mutta ne kilot lähtivät aika nopeasti. Nyt tavoitteeni on saada lisää lihasmassaa ja sen kautta voimaa ja säilyttää toimintakykyni hyvänä mahdollisimman pitkään. Ja tietysti olen myös hieman pinnallinen ja kriittinen itseäni kohtaan eli kauniisti sanottuna keskivartaloni on alue, jonka koen olevan ulkonäöllisesti haasteellisin. Mutta katsotaan mihin treenit kuljettaa ja tuleeko uusia tavoitteita ja haaveita. :)

Maastavedon tekniikkaa

- Entä tapaamiset, kun asut eri paikkakunnalla? Missä tapaatte Annin kanssa?

Tapaamiset Annin kanssa on tähän asti olleet Kangasniemellä, paitsi satunnaisesti Anni saattaa vierailla salilla, jossa minä yleensä treenaan. Jatkossa olisi tarkoitus treenata CrossFit Pieksämäen tiloissa ja kokeilla, olisiko siinä minulle sopiva tapa treenata ja kehittyä.

- Oletko ollut tyytyväinen valmennukseen? Miksi?

Olen ollut valmennukseen ja Anniin tyytyväinen, koska olemme saaneet sovittua aikataulut ongelmitta ja Anni on vastaillut lähes jokapäiväisiin kysymyksiini kärsivällisesti. :) Treenit ovat olleet monipuolisia ja on tullut paljon sellaisia liikkeitä, joita en ole aiemmin tehnyt. Annin kanssa myös keskitymme niihin liikkeisiin, jotka pystyn tekemään MS-taudista huolimatta. Luotan myös Annin ammattitaitoon siinä, että pääsen tavoitteisiini :) 

Vikat kolme menee sotaveteraaneille...

- Mitä haluaisit sanoa personal traineria etsiskelevälle henkilölle?

Mielestäni pt kannattaa palkata, jos tuntuu, että oma treeni junnaa paikallaan ja haluaa uusia haasteita. Jos on jokin sairaus tai muu vamma, joka vaikuttaa treeniin, niin pt:lla on myös silloin vinkkejä tehokkaaseen treenaamiseen. Pt:lle kannattaa myös aina kertoa suoraan, jos jokin liike ei onnistu, niin hyvä pt kehittää tilalle jotain muuta. Annin kanssa nämä kaikki seikat toteutuvat :)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


Siinäpä Minnan tarinaa. NYT valmennukseni piiriin pääset siis myös Pieksämäellä.

Lisätietoja hinnoista ja palvelutarjonnasta löydät TÄÄLTÄ!
Tiedustele myös rohkeasti räätälöityjä personal training -paketteja tai kuntosaliohjelmia!


Vastaanottoni CrossFit Pieksämäen tiloissa, osoitteessa Hallipussi 1

keskiviikko 1. lokakuuta 2014

Vieraskynä - elämäntapamuutos vei lähes 50kg

Tällä kertaa Vieraskynä-postauksessa halusin
esitellä monille paikkakuntalaisille tutun henkilön, 
jolla on taustallaan esimerkillinen elämäntapamuutos.
Tulevaisuudessa voit myös löytää itsesi hänen asiakkaanaan
hyvinvointialalla. Lukaisepa ketä haastattelin!

xxxxx Anni xxxxx



Kuka olet eli kerro lyhyesti itsestäsi:
- Olen Joonas Hotti, 22v ja kotoisin Kangasniemeltä.


Taustallasi on elämäntapamuutos (ilman personal traineria), kertoisitko siitä lukijoilleni?
- Urheilu on ollut osa elämääni aina. Olen kuitenkin ollut melko isokokoinen lapsena. Talven 2009-2010 jälkeen lopetin urheilun kuitenkin syystä tai toisesta lähes kokonaan. Tätä jatkui noin vuoden verran. Painoa kertyi vuodessa 15kg vielä lisää. 

Joonas lakkiaispäivänään 2011

Keväällä 2011 ennen lakkiaisia päätin, että haluan pudottaa painoa ja saavuttaa tarpeeksi hyvän kunnon voidakseni pelata vielä ja harrastaa lajeja joista pidän. Aloitin pelkästään kävelylenkkejä tekemällä noin 4-5 kertaa viikossa. Paino alkoi tippumaan ja aloin pikkuhiljaa lisäämään tehoja treeneihin. Aloitin myös syömään monipuolisemmin ja terveellisemmin. 

Tammikuussa 2012 painoa oli tippunut noin 25kg, ja silloin aloitin kuntosalilla käymisen. Kävin kuntosalilla jopa 6-7 kertaa viikossa. Keväällä 2012 painoa oli pudonnut noin 35kg ja edessä oleva jalkapallokesä alkoi kiinnostaa ja tuntua kunnon puolesta mahdolliselta. Jalkapallokauden alettua kuntosalikerrat vähenivät ehkä 4-5 kertaan viikossa, mutta liikuntaa tuli harrastettua sitäkin monipuolisemmin. 

Talvella 2013 paino oli pudonnut jo noin 45kg ja olin sitä mieltä, että enää ei tarvitse painoa pudottaa. Salitreenistä oli tullut "järkevämpää" ja tavoitteellisempaa. Nyt syksyllä 2014 painoa on alkuperäiseen tippunut noin 48-49kg. Alkupaino 125kg nyt noin 78kg.


Mitä opiskelet ja milloin alat tehdä alaa työksesi?
- Opiskelen koulutetuksi hierojaksi sekä liikunnan ohjaajaksi Jyväskylän aikuisopistossa. Valmistun loppuvuodesta, ja töitä alan tekemään luultavasti alkuvuodesta 2015.


Kuinka harjoittelet tällä hetkellä?
- Tällä hetkellä harjoittelen ainoastaan omatoimisesti jalkapallokauden juuri päätyttyä. Kuntosalilla pyrin käymään 5 kertaa viikossa. Lisäksi metsätyöt ovat hyvä lisä kunnon ylläpitämiseen. Lenkkejä pyrin tekemään myös kun aika antaa myöten, nyt ehkä hieman enemmän (2 kertaa viikossa.)


Mikä merkitys liikunnalla on ollut itsellesi elämäntapamuutoksessa?
- Liikunnalla on totta kai ollut aivan älyttömän suuri merkitys elämäntapamuutoksessani, mutta ravinnolla on ollut kyllä lähes yhtä suuri osa. Tykkään liikkua ja harrastaa ja ilman liikuntaa elämässä ei olisi niin paljon sisältöä. Liikunta saa hyvälle mielelle ja tulokset motivoivat jatkamaan.


Mitä haluaisit sanoa esimerkiksi runsaasta painonpudotuksesta haaveilevalle henkilölle?
- Runsaasta painonpudotuksesta haaveilevalle sanoisin, että sinä pystyt siihen. Täytyy vain muistaa realiteetit ja aloittaa harjoittelu tarpeeksi kevyesti oman tason mukaan. Pitkäjänteisyyttä ja päättäväisyyttä tarvitaan, sillä tulokset eivät tule sormia napsauttamalla. Ei saa lannistua pienistä epäonnistumista vaan painaa määrätietoisesti eteenpäin.

Joonas tänä päivänä


Millaisena näet personal trainingin osana elämäntapamuutosta vaikket itse sellaista tarvinnutkaan?
- Vaikken itse personal traineria tarvinnut, on se ainakin siinä vaiheessa hyvä, kun meinaa oma usko ja tahto loppua. Mielestäni personal training on hyvä sellaisille ihmisille, joilla ei ole aikaa, tahtoa, tietoa siitä, kuinka mikäkin toimii. Personal training osana elämäntapamuutosta on näille ihmisille tärkeää.