maanantai 4. marraskuuta 2013

"Tärkeintä on heittää kaikki tekosyyt roskakoriin ja antaa itselleen mahdollisuus onnistua."

"Hei!

Olen 24-vuotias viisikuisen ipanan äiti.

Olen päättänyt että nyt on elämänmuutoksen ja painonpudotuksen aika (niin kuin olen päättänyt noin 100 kertaa ennenkin), mutta ensimmäistä kertaa pyydän asiaan ammattiapua. Olen kyllästynyt ainaiseen laihdutuksen aloittamiseen. Poikani ansaitsee terveen äidin, mieheni kauniin vaimon ja minä mahdollisuuden olla tyytyväinen itseeni.


Koko aikuisikäni olen kamppaillut ylipainon kanssa. Raskaus toi mukanaan 18 lisäkiloa, joista olen nyt pudottanut 16. Vanhaa painoa on kuitenkin vielä enemmän kuin tarpeeksi, joten tavoitteenani on pudottaa vielä parikymmentä kiloa, kiinteytyä ja tulla riippuvaiseksi liikunnasta uudestaan.
Toiveissa minulla olisi seuraavat asiat:

* Imettäjälle sopiva ruokavalio
* Treeniohjelma, jonka voi toteuttaa pitkälti kotosalla, vaikka osaltaan tuota reilua kahdeksan kilon ihmiskahvakuulaa apuna käyttäen
* Säännöllinen tapaaminen esim. kerran kuussa, tulosten seuranta
* Keppiä, porkkanaa, ruoskimista ja tsemppausta, eli esim. sähköpostikonsultointimahdollisuus

Motivaationi painonpudotukseen on kova, mutta nyt tuntuu, etteivät omat keinot enää riitä."



Ylläolevalla viestillä lähestyin maaliskuussa 2013 Annia ja yhdeksää muuta personal traineria tarjouspyynnön muodossa. Anni vastasi nopeimmin ja oli myöskin hinnaltaan kilpailukykyinen. Annin valintaan vaikuttivat myös juuri minulle sopivaksi räätälöity paketti, oma tausta painonpudotuksesta sekä omat kokemukset treenaamisen ja imettämisen yhdistämisestä.



Niin tiemme tämän "Kangasniemen ihmenaisen" kanssa kohtasivat ja solmimme vuoden kestävän PT-sopimuksen. Tapaamme kerran kuukaudessa, sillä välimatkaa meille tulee useampi kymmenen kilometriä. Yhteyttä pidämme kerran viikossa tai tarvittaessa useamminkin. Jo alussa oli huojentavaa huomata, että Anni on suoraselkäinen ja -sanainen tyyppi, johon voi luottaa kuin kallioon. Anni ei sanonut "et sinä ole lihava, ota vaan vähän lisää kakkua", vaan kertoi rehellisesti, kuinka paljon painoa on liikaa ja mitä vaikutuksia sillä voi olla tulevaisuudessa.

Anni laati minulle ruokavalion ja kotiympäristöön sopivan treeniohjelman. Tämä oli minulle tärkeää, sillä näin pystyn sovittamaan treenini lapsen päiväunirytmin mukaan ilman, että minun tarvitsee lähteä ajamaan 15 kilometrin päähän kuntosalille.  Kaikkein tärkein asia minulle alun painonpudotuksessa oli se, että se ei saisi vaarantaa imetystä millään muotoa. Tässä onnistuimme hyvin. Uskonkin, että Annin laatima monipuolinen ja terveellinen ruokavalio (ihan normaalia perusruokaa suurella valinnanvapaudella!) teki hyvää myös imetykselle entiseen herkkujen mättämiseen verrattuna.


Painoa on tällä hetkellä Annin opastuksella pudonnut 12 kiloa. Jo ensimmäisen neljän kuukauden jälkeen mittanauha näytti 98 senttimetriä vähemmän naista ja vaatekoko on vaihtunut koosta 44 kokoon 38-40. Välillä paino on sahannut edestakaisin ja on ollut vaikeita ajanjaksoja, mutta tavoitteet ovat kirkkaana mielessäni. Tärkeintä on ollut ymmärtää se, ettei kyse ole mistään laihdutuskuurista, vaan koko elämän mittaisesta muutoksesta. Koen, että yhteinen vuosi Annin kanssa on minulle kuin työharjoittelu tulevaa tervettä elämää varten. Suurimmat muutokset tapahtuvat ajatuksissa.

Vaikeaa on ollut sellaisina hetkinä ja aikoina, jolloin elämässä on tapahtunut jotain stressaavaa. Kun aika ja ajatukset ovat esimerkiksi festareiden järjestämisessä tai myyräkuumeisen miehen hoidossa, on helppoa ja turvallista palata vanhoihin ruokailu- ja liikkumattomuustottumuksiin. Anni on ollut korvaamaton tuki näissäkin hetkissä, lempeän ja periksiantamattoman luonteensa ja varmaan osaltaan sosionomitaustansa ansiosta. Asiakkaana minulla on tunne, että Anni välittää minusta kokonaisvaltaisesti. Annin tarjoamalla henkisellä valmennuksella on iso osa omassa muutosprosessissani. Myös Annin PT-asiakkaiden omasta Facebook-ryhmästä olen saanut paljon tärkeää vertaistukea ja hyviä vinkkejä omaan tekemiseen.

Anne syksyllä 2012
Kun tänään katson peilistä itseäni, on minun vielä vaikea ymmärtää, että takaisin katsoo melkein kolmekymmentä kiloa keveämpi nainen kuin synnytyslaitokselle lähtiessä. Aivot käsittävät muutoksen hitaasti, ja siksikin välillä on vaikeaa iloita omista saavutuksistaan. Parasta lääkettä tuohon epävarmuuden tunteeseen ovat vanhat kuvat, joita katsomalla muutosta itsessään ei voi olla huomaamatta. Minulla on jo nyt voittajaolo, vaikka matkani on vielä kesken. Parasta on ollut huomata, että voin elää normaalia elämää, nauttia hyvästä ruoasta ja tehdä haluamiani asioita, vaikka pudotankin painoa. Kun syön oikein ja liikun tarpeeksi, voin paremmin ja tuntuu, kuin päivässä olisi enemmän tunteja.  En ole joutunut luopumaan mistään, vaan olen saanut elämääni paljon lisää.
Anne syksyllä 2013


En voi kuin olla kiitollinen Annille saamastani tuesta ja ohjauksesta, ja iloita siitä, että yhteinen matkamme jatkuu. Jos minä pystyn tähän, kuka tahansa pystyy. Tärkeintä on heittää kaikki tekosyyt roskakoriin ja antaa itselleen mahdollisuus onnistua. 

Anne nyt!

Tämä oli asiakkaani Annen tarina. Hän on hyvä esimerkki siitä, kuinka pitkäjänteinen prosessi elämäntapamuutos personal trainerin avustuksella on. Nyky-yhteiskunnan kaikki tänne, heti ja nyt -meininki harvoin tuo "niitä pysyviä loppuelämän kestäviä" tuloksia omaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiimme. Kiitos Anne, että jaoit tarinasi kanssamme!






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti